Sunday, 27 May 2012

Puasa tetapi masih mampu simpan stok susu? Bagaimana?

Assalamualaikum semua,

Berpuasa merupakan salah satu dari rukun Islam. Kewajipan menunaikan puasa ini dengan terang dan jelas dinyatakan di dalam alquran. 

" Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. " - (Surah Al-Baqarah: 183)

Islam juga memberi kelonggaran kepada mereka yang sakit atau musafir untuk berbuka sekiranya tidak mampu meneruskan dan dituntut keatas mereka supaya menggantikan atau membayar fidyah.

Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir, (bolehlah dia berbuka), kemudian wajiblah dia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui. " - (Surah Al-Baqarah: 184)

Kelonggaran juga diberikan kepada ibu hamil juga menyusukan. 

Dari Anas R.A.:
“Rasulullah S.A.W bersabda ‘Sesungguhnya Allah SWT telah mengangkat puasa orang yang bermusafir (bole berbuka) dan telah mengurangkan solatnya (qasar), dan diangkat puasa(boleh berbuka) orang yang hamil dan menyusukan anaknya‘.”

Sesungguhnya Islam itu indah dan mudah. Sungguhpun diberi kelonggaran, ibu2 harus menggantikan puasa itu. 

Ketahuilah wahai ibu2 semua, tidak Allah meminta kita berpuasa untuk memeberi kemudhatratan kepada kita.  

"Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran’,” Al-baqarah:185

Ramadhan hampir menjelang tiba. Di bulan Rejab ini, mungkin ada ibu2 yang sudah mula menjalani latihan berpuasa dan menyusukan dalam masa yang sama. Beberapa pengguna Shaklee yang juga merupakan ibu yang menyusui bayi mereka berpendapat, berpuasa tidak menjejaskan kuantiti susu yang dihasilkan. 


LovelyBaby merupakan pengguna set Eu-Four pack dan mengamalkan ESP semasa bersahur, berbuka dan sebelum tidur.




Puan Azizah juga mengamalkan ESP setelah 2 hari terlajak sahur. Alhamdulillah, Allah itu pemilik rezeki, susu kembali meriah, badan pun lebih segar. 



Ibu2 ini begitu komited dalam memberikan yang terbaik kepada anak mereka, maka niat yang baik itu diperkenankan.

Set penyusuan Shaklee inshallah boleh membantu tubuh ibu2 dalam menghasilkan susu secara optimum sekaligus menambah nutrisi susu ibu. 

Sila berhubung dengan saya untuk maklumat lanjut mengenai Eu-Four Pack di 019-911-0876 atau lawati facebook saya di https://www.facebook.com/ajlaa.hashim dan page saya https://www.facebook.com/Milkyummy. Setiap pembelian turut disertai konsultasi dan tips2 yang bermanfaat. Sekiranya anda mempunyai kekangan kewangan, hubungi saya untuk cara alternatif atau dapatkan ESP untuk permulaan. 

"Lautan biru terdampar luas, hasilnya pasti akan dapat kita nikmati. Tetapi anda harus punya alatan yang tepat. Pancing? Jala? Bot? Anda pilih." 

Wallahua'lam


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © Milkyummy 2013 | All rights reserved | Blog Design by Krafty Palette.